. EASTERN PARTNERSHIP
o' Civil Sooety Forum

® ’ ARMENIAN NATIONAL PLATFORM

STATEMENT OF THE ARMENIAN NATIONAL PLATFORM OF
THE EASTERN PARTNERSHIP CIVIL SOCIETY FORUM

On the Broadcasting of Russia 1 and the First Channel in Armenia

Armenian National Platform of the Eastern Partnership Civil Society Forum (EaP CSF) is
deeply concerned with the programmes and reports overtly propagating xenophobia and
spawning hatred between nations, broadcasted by Russian TV channels Russia 1 and the
First Channel which are rebroadcasted in the Republic of Armenia on the basis of
intergovernmental agreements. This phenomenon has become more evidential in the context
of recent political developments around Ukraine.

In this regard, there has been the noteworthy decision of the Russian Public Collegium for
Press Complaints in response to the complaint filed by the Ukrainian Commission for
Journalistic Ethics against the “Weakly News” (“Vesti Nedeli”) programme of Russia 1 TV
channel (aired on December 8, 2013) and its anchorman Dmitry Kiselyov. The Public
Collegium has characterized the disputed story of the programme as “propagandistic in style”,
‘with fake video footage” and “low quality, at times offensive” TV material which “does not
contribute to trust between nations”. It is no coincidence that the name of Dmitry Kiselyov has
been included in the list of “undesirable persons” for the EU. Calls for suspension of
broadcasting of the Russian TV channels, particularly news and political programmes, which
carry out an aggressive campaign to ‘manipulate’ the public opinion, were made in a number
of countries of EU and Eastern Partnership.

EaP CSF Armenian National Platform finds dissemination of Russian propaganda of this kind
in the territory of Republic of Armenia to be illegal as it contradicts the RA Constitution (Article
14.1), the national legislation (particularly the RA Law “On Television and Radio”, Article 24,
Points b, d, e, g), as well as a number of international conventions that Armenia has joined,
requiring prohibition of dissemination of xenophobia and hatred between nations. Such
content is detrimental to information security of our country and its relations with other
nations, as well as destabilizes the public life. As a matter of fact, Russia 1 and the First
Channel, occupying radio frequencies which constitute a limited public resource, act against
the national interests of Armenia.

Similar effects are observed in some other Russian TV channels, such as Russia 24, NTV,
TVC, etc., rebroadcasting in Armenia via cable network or on other basis, which further
aggravate the informational and moral damage caused to the Armenian citizens.


http://www.presscouncil.ru/index.php/praktika/rassmotrennye-zhaloby/3007-zhaloba-na-vesti-nedeli-s-dmitriem-kisilevym-iz-za-osveshcheniya-evromajdana?showall=&start=9
http://www.presscouncil.ru/index.php/praktika/rassmotrennye-zhaloby/3007-zhaloba-na-vesti-nedeli-s-dmitriem-kisilevym-iz-za-osveshcheniya-evromajdana?showall=&start=9

EaP CSF Armenian National Platform demands the RA authorities to:

e Consider the issue of legality of the operation of Russia 1 and the First Channel based
on the intergovernmental agreements;

e Revise the above mentioned agreements and suspend the broadcasting of the two
named TV channels via national broadcasting network, if the propaganda of
xenophobia and hatred between nations would not stop, as well as announce licensing
competitions for the frequencies released.

April 7, 2014, Yerevan



